maleisië dag 9-11 - Reisverslag uit Batu Feringgi, Maleisië van S, s, t en t - WaarBenJij.nu maleisië dag 9-11 - Reisverslag uit Batu Feringgi, Maleisië van S, s, t en t - WaarBenJij.nu

maleisië dag 9-11

Blijf op de hoogte en volg S, s, t en t

01 Mei 2014 | Maleisië, Batu Feringgi

De eigenaar van het appartement, Michel, is een typische knakker. Frans, en al 4 jaar woonachtig op dit eiland (na 4 jaar de wereld over gezworven te zijn). Hij huurt drie condo's, waarvan hij er twee helemaal verhuurt, en van zijn eigen alle kamers behalve zijn slaapkamer. Het is een aardige vent, met goeie tips. Dus we leren het eiland goed kennen.

Gister werden we wakker, en keken uit het raam, waar we een man aapjes zagen voeren. Hier de normaalste zaak van de wereld, maar voor ons bijzonder, aapjes die te zien zijn vanaf je balkon.

Maandag was een rustige dag, beetje relaxen op het strand en de zonsondergang bekijken. En bezoek van een meneer van hetbautoverhuurbedrijf, die een nieuwe navigatie bracht. Deze doet het gelukkig wel, en daar hebben we nu al veel plezier van gehad!

Gister naar Georgetown geweest, de hoofdstad van dit gebied. Michel waarschuwde al voor de hitte, en hij kreeg gelijk. Weinig wind, veel verkeer, hoge gebouwen, het was zweten. Niet voor de jongens overigens, want die worden gedragen en hoeven nauwelijks een stap te zetten. Maar pa en ma zweten er zo tien liter af. Bijkomend voordeel: als je bij een tempel je slippers uit moet doen, en je stapt op de hete stoep, dan brandt gelijk de dode huid van je voet.

De stad is wat onoverzichtelijk ingedeeld. Gecombineerd met een krakkemikkige plattegrond en vaak ontbrekende straatnaambordjes, maakt dit dat we wat meer moeten lopen dan voorzien. En dus ook te laat aankomen bij sommige bezienswaardigheden. Maar wat we wèl zien, is mooi. Tempels, streetart, en een mooi (blauw) huis van een voormalige hoge pief.

Vandaag maken we met de auto een rondje over het eiland. Langs de westkust naar beneden, om bij een strand aan te komen dat door vloed niet bereikbaar is. Dan door het binnenland omhoog, naar een buitenwijk van Georgetown. Met twee hoofdbestemmingen: twee tempelcomplexen tegenover elkaar, en eten op het beroemde en veelgeprezen foodcourt van de stad.
Beide stellen niet teleur, sterker nog: zijn geweldig.
De tempels zijn groot, gekleurd en indrukwekkend. De Indische Waterlelies, maar dan echt. En zonder het muziekje. Tobias wordt, voor we er erg in hebben, zelfs gezegend. Voor wat het waard is :-).
Daarna is het eten hemels. Het foodcourt is een lange boulevard aan het water, met in het midden honderden tafeltjes en stoeltjes, en aan de zijkant tientallen standjes. Van eendetong, tot kikkerbillen, van vis tot vlees, van de lokale nutmegdrank tot kokosnoten met een rietje erin. En alles is heerlijk. Ik kijk natuurlijk uit naar de frikadel speciaal bij thuiskomst, maar wat gaan we dit eten missen als we weer in Nederland zijn...

• 30 April 2014 - 19:04

Gert En Cisca:

Heerlijk om te lezen en zo leuk de foto's te zien! Wij hebben vandaag ook weer zo veel beleefd, maar moeten nu naar bed morgen 5.40u boottocht Ganges! Morgen weer een verslag van ons!

• 30 April 2014 - 22:39

Lonneke:

woahw wat mooi allemaal! Leuk dat het een bericht van 1 mei is terwijl het hier nog april is :p Knap dat jullie de jongens overal dragen! Kunnen jullie daarna weer optimaal van het eten genieten :) heel heel plezier! Liefs! Xx

• 01 Mei 2014 - 12:29

Siebren:

Mooi allemaal hoor. Raak helemaal geïnspireerd door al dat eten. Vanavond pannenkoeken.

• 01 Mei 2014 - 19:05

Agnes:

Zweten, kinderen sjouwen, veel eten: jullie weten dat het vandaag de Dag van de Arbeid is? Goed gedaan, dus.
    Mocht je trouwens plaatselijke pottenbakkers tegenkomen, wil je dan wat foto's maken? Ben benieuwd wat er op dat gebied gemaakt wordt.
    Nog steeds geen buikklachten? De kinderen ook niet?
    Wel, enjoy!

• 02 Mei 2014 - 03:15

S, S, T En T :

Nee, geen buikklachten. Maleisie is een relatief schoon land. Daarnaast wassen we voor elke maaltijd (en vaker) handen met desinfect, en drinken we water uit flessen. En ijsblokjes vermijden, alleen verhit voedsel, vruchten zonder schil, enz. Ik zal op baksels letten!